پیش به سوی موفقیت

پیش به سوی موفقیت

زندگی زیباست به شرط انکه با چشمی زیبا به آن بنگریم و از لحظه لحظه آن لذت ببریم

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۹
آبان
۹۴

دانلود کتاب  " قدرت نامحدود "


ابعاد هفتگانه موفقیت


آنتونی رابینز

 

دانــــلـــود کنیــــد

  • ....
۲۸
آبان
۹۴

محدودیت صفر
روش پنهان بومیان هاوایی در دستیابی به ثروت، سلامتی، آرامش و بسیاری امور دیگر

دانـــلــود کتـــــاب


حضور در وضعیت صفر

دانـــلــود کتـــــاب

 

  • ....
۲۷
آبان
۹۴

یاد گرفتم که تقریباً هر کاری که ما آدمها میکنیم نتیجه برنامه های ماست.

در علم عصب شناسی نشون دادن که چقدر از کارهای ما ناخودآگاهانه اس.خیلی بیشتر از اونی که

تا حالا تصور میشده قدرت و اختیار داریم ولی اکثر مردم اینو نمیدونن چه برسه به این که ازش استفاده کنن. ما توی زندگی اکثراً مث روبات-هایی که برنامه ریزی شدن حرکت میکنیم. اون برنامه ریزیها موقع رشد ما بوده یا این که اونا رو به ارث بردیم و بر اساس اونا به شکلهای مشخص و قابل پیش بینی واکنش نشون میدیم. وقتی مردم بر ضد من یا شما یا کس دیگه ای کاری میکنن به ندرت موضوع من یا شما یا اون کس دیگه اس. بلکه اون برنامه ایه که دارن. مساله اصلی اینه: اگه شما میتونین اونو ببینین پس مشکل شما هم هست. جمله مشهور دکتر هو لن اینه که "تا حالا متوجه شدین که هر وقت مشکلی پیش میاد شما هم اونجا هستین؟" اونجا هستین چون شما هم بخشی از مشکل هستین. یا بهتره بگیم که بخشی از برنامه هستین. برنامه ای که در وجود شماست شخص دیگه ای رو که همون برنامه رو داشته جذب کرده. مث نگاه کردن به آینه میمونه. اونچه که در آینه میبینین خودتون هستین. چیزی رو هم که توی زندگی میبینین خودتون هستین. دنیای بیرون تصویری از دنیای درونه. تا قبل از این که در درون خودتون تجربه اش کنین حتی از وجودش خبر هم نداشتین. همه چیز در درون اتفاق میافته. بیرون فقط انعکاسی از درونه. برای همینه که باید بفهمین که قبول مسئولیت کامل به معنی اینه که هر چیزی که میبینین و تجربه میکنین مال شماست. از خیلی جهات اونچه که در بیرون میبینین وجود نداره چون فقط در درون شماست که از وجودش با خبر میشین. این هم انعکاسی از چیزیه که در درون شماست. وقتی پاکسازی میکنین در واقع اون برنامه رو پاکسازی میکنین و شما هم بخشی از راه حل میشین.

دکتر هو لن همین جوری همه بیمارهای روانی بستری رو درمان کرد. روی اونا کار نکرد بلکه روی خودش کار کرد. اونا رو به صورت انعکاسی از برنامه ای که در وجود خودش بود میدید. روشهای درمانی معمولی از عهده درمان اونا بر نیومده بودن. دکتر هو لن روش کار رو عوض کرد و روی درک خودش از مفاهیم کار کرد. وقتی اون انعکاسها رو پاکسازی کرد بیمارها هم بهتر شدن.

  • ....
۱۶
آبان
۹۴


اهداف هر شخص نمایانگر شخصیت درونی او هستند. شخصیتی که حالات بیرونی او را شکل می‏دهند. دستیابی به اهداف هر چند کوچک، باعث ایجاد تفکری مثبت نسبت به خود و در نتیجه بالا بردن ضریب اعتماد بنفس و در نهایت آسان جلوه نمودن همۀ امور می‏شود. اما بی مقدمه، چگونه هدفی هدفی دست یافتنی است ؟ یا به زبانی دیگر اهداف چگونه باید انتخاب شوند تا سریعتر به آنها نائل شده و نتیجۀ بهتری بگیریم ؟

این بحث که چگونه هدف خود را برگزینیم رابطۀ مستقیم با دستیابی به آن دارد. هدفی که از اعتبار کمی برخوردار باشد به زودی کمرنگ شده و در میان راه رسیدن به آن متوقف می‏شویم. بعضی اوقات ما هدفهایمان را با ارزشهایمان اشتباه گرفته و به دنبال ارزشهایمان روز و شب می‏دویم ولی ابتدا باید بدانیم که تعاریف هدف و ارزش هر کدام بطور جداگانه چیست.

ارزش : همان چیزی است که ما برای رسیدن نهایی به آنها تلاش کرده و هدفهایمان را در مسیر کامل شدن ارزشهایمان انتخاب می‏کنیم. ما هم اکنون بسیاری از ارزشهایمان را می‏دانیم مثلا : کمال، رشد، خوشبختی، سعادت و …

هدف : خواسته‏ای دقیق، ملموس، دست یافتنی، دارای اندازه و مختصات دقیق، کاملا روشن و مشخص است.
مثلا هدف در زمینۀ مالی -> می‏خواهید ۱۰ میلیون تومان پول به صورت نقد داشته باشید.
هدف در زمینۀ شغلی -> می‏خواهید یک فروشگاه لوازم خانگی در میدان … شهر با وسایل … داشته باشید.
هدف در زمینۀ اخلاقی -> می‏خواهید دروغ نگویید.

معیار تعیین اهداف چیست ؟

ابتدا باید هدفی را که می‏خواهیم انتخاب کنیم ببینیم آیا ارزش رسیدن دارد یا نه. منظور اینکه ببینیم آیا این هدفی که من انتخاب می‏کنم مرا به ارزشهایم خواهد رساند یا خیر. گزینش این هدف ضرورت دارد؟ آیا من به رسیدن به این هدف نیاز دارم؟ آیا این هدف واقعا ارزشمند است؟ روشنتر عرض کنم، محاسبه کنیم که انتخاب این هدف آب در هاون کوبیدن است یا کار نیکو کردن است که پرش کنیم (کار نیکو کردن از پر کردن است) به این معنا که شدیدا در راه رسیدن به هدفمان تلاش کنیم.

در روانشناسی هدف، کلمۀ انگلیسی SMART (به معنی باهوش) پایۀ انتخاب اهداف است به این صورت که هر حرف این کلمۀ ابتدای کلیدواژه های انتخاب هدف است :

1- measure Specific : هدف باید مشخص و معین باشد. (یک عدد اتومبیل پژو)

۲ – Measurable : قابل اندازه گیری باشد. یعنی حتی مختصات آنرا هم بتوان از همین حالا تعیین کرد. (اتومبیل پژو سفید مدل ۸۷) – در خیال و توهم نگنجد و مربوط به زمان آینده و قدیم نیز نباشد.

۳ – Attainable : هدف قابل دسترسی و در دسترس باشد. (یک عدد اتومبیل فورد مدل ۲۰۰۹ تقریبا در ایران در دسترس نیست پس پژو سفید انتخابی بهتر است) – خیلی زیاد من هدفم را دوست دارمبزرگ و عجیب نباشد -> رسیدن به اهداف بسیار بزرگ نیازمند کسب موفقیت‏های پی در پی کوچک و در نهایت آمادگی برای رسیدن به اهداف بزرگ و در نتیجه کسب موفقیت‏های بزرگ است.

۴ – Relevant : هدف مطابق با علاقه و خواست ما باشد. (من به اتومبیل سفید بیشتر علاقه دارم، از نوع پژو) – البته علاقه به موارد بیهوده زیاد است مثلا تزیین بیخودی اتومبیل و یا علاقه به داشتن یک عتیقۀ گرانقیمت و بی مصرف. در نقطۀ مقابل، در مواردی که علاقه نداریم اما می‏دانیم هدفی موثر و مفید است، باید با کسب اطلاعات ایجاد علاقه کنیم.

5- timebound Time-Bounded :  در بازۀ زمانی مشخصی تعیین شود و دستیابی به آن محدود به زمان باشد. (می خواهم یک اتومبیل پژو مدل ۸۷ تا ۳ ماه دیگر داشته باشم) – در بازۀ زمانی یک ماه تا حداکثر یک یا دو سال باشد و همچنین کمتر یا بیشتر نباشد. مثلا ترک سیگار که شاید به یک روز بتوان این کار را انجام داد اما سه روز دیگر دوباره تکرار می‏شود ولی اگر در بازۀ زمانی یک ماهه باشد با کم کردن روزی یک نخ، می‏توان تا حدودی این هدف را عملی کرد.

که نتیجۀ این نوع انتخاب همان انتخاب هوشمندانه است.

 

کانال تخصصی NLP در تلگرام - با مدیریت آقایان محمد اصلیان و پویا امامی

  • ....
۱۶
آبان
۹۴

هدف  

 هدفها  ،  چه  کوچک  و  چه  بزرگ  ،  چه  کمی  وچه  کیفی،  باید دارای ویژگیهای زیر باشند :

1- مشخص و روشن (specific) باشند،  یعنی  کاملا  شفاف  وبدون ابهام بیان  شوند.

2- قابل اندازه گیری (measurable) باشند ، یعنی بتوان مقدار و اندازه و تناژ آنها را تعیین کرد.

3- قابل دستیابی (achievable) باشند ،  یعنی آنقدر  بزرگ نباشند که غیرممکن جلوه کنند و در حدود تواناییهای مالی و فیزیکی بنگاه باشند.

4- نتیجه گرا (result oriented) باشند ، یعنی  پس از برنامه ریزی واجرا واقعا بتوان به نتیجه رسید و در بین راه به هیچ وجه متوقف نشود.

5- به موقع و دارای زمان مشخص (timely) باشند ، یعنی  بتوان  آغاز و پایان آن را روی نمودار مشخص کرد و زمان بندی مراحل را مشخص نمود.

 

این ویژگیها را بر اساس حروف اول آنها ، مدل smart می نامند.

 

ادامه دارد ...

 

کانال تخصصی NLP در تلگرام - با مدیریت آقایان محمد اصلیان و پویا امامی

  • ....
۱۶
آبان
۹۴

بطور خلاصه NLP مخفف کلمات زیر است:

Neuro- Linguistic Programming

 به معنای برنامه ریزی عصبی کلامی

عصبی: ذهن و اینکه چگونه فکر می کنیم.

کلامی: چگونه از زبان خود استفاده می کنیم و اینکه چگونه بر ما تاثیر می گذارد.

برنامه ریزی :چه کارهائی را انجام دهیم و ترتیب انجام آنها چگونه باشد تا به هدف برسیم.

ان ال پی مجموعه ای از مهارتهاست که توسط جان گریندر و ریچارد بندلر در سال ۱۹۷۰ بر اساس کار چند روانشناس و مشاور بر جسته به نام فریتس پرلز، میلتون اریکسون و ویرجینیا ساتیر ابداع شد.

تاکنون تعاریف زیادی از ان ال پی ارائه شده است مانند:

ان ال پی عبارت است از هنر و علم تفوق فردی

ان ال پی عبارت است از مطالعه ساختار تجربیات ذهنی

ان ال پی عبارت است از بررسی تأثیر زبان بر ذهن و رفتارهای ما

ان ال پی عبارت است از راهبرد یادگیری سریع برای کشف و به کارگیری الگوها

ان ال پی عبارت است از سیستمی برای مطالعه روابط انسانی

ان ال پی عبارت است ازسیستمی برای رشد فردی سیستمی برای رشد فردی

اما به نظر می رسد که نمی توان ان ال پی را در یک تعریف محدود کرد.

شاید با بیان یک داستان بتوانیم به درک بهتری از ان ال پی برسیم:

روزی پسر نوجوانی از مادر خود پرسید: ” ان ال پی چیست؟”

مادر گفت: ” قبل از اینکه به سوال تو جواب بدهم باید کاری بکنی. این کار به تو کمک می کند که ان ال پی را بهتر بفهمی، برو و از پدر بزرگت بپرس که امروز وضع ورم مفاصلش چطور است؟”

پسر پیش پدر بزرگ که گوشه هال نشسته بود رفت و از او در مورد ورم مفاصلش پرسید. پیرمرد با ناله جواب داد: “امروز بدتر شده. انگشتانم را به سختی می توانم تکان بدهم. می دانی که در هوای مرطوب ورم مفاصل بدتر می شود و امروز هم که هوا بارانی است.”

پسر نزد مادرش آمد و آنچه را که شنیده بود گفت. مادر گفت:” حالا دوباره پیش پدربزرگ برگرد و از او بپرس وقتی که بچه بودی کاری کرده ای که او خیلی خوشش آمده باشد.”

پسر پیش پدر بزرگ رفت و سوال مادرش را تکرار کرد. پیر مرد لبخندی زد و گفت: ”خیلی خاطرات دارم. یک بارکه کوچک بودی تو را پارک برده بودم که بگردانم. بعد بازی روی یک نیمکت نشستیم. تو شروع کردی به خواندن یک شعر بچه گانه که تازه یاد گرفته بودی. مردی کنار ما نشسته بود. چپ چپ به تو نگاه کرد و به من گفت که تو را ساکت کنم. تو در جواب مرد گفتی اگر از شعر من خوشت نمی آد می تونی پاشی بری. من خیلی از جوابت خوشم آمد و کلی خندیدم.” پیرمرد با یادآوری این خاطره لبخندی بر گوشه لبانش نشست و  به دور دست خیره شد.

پسر پیش مادرش برگشت و آنچه را شنیده و دیده بودشرح داد. مادر گفت: ” ان ال پی همین است تو با چند کلمه حال پدر بزرگت را عوض کردی.“

البته این داستان یکی از کاربردهای ان ال پی را بیان می کند و ما به تدریج در این سایت  در مورد مهارتها وکاربردهای ان ال پی با شما سخن خواهیم گفت.

در این مسیر از کتابها و سایتهای متعددی استفاده می کنیم  که امیدوارم برای همه ی شما مفید واقع شود

 

کانال تخصصی NLP در تلگرام - با مدیریت آقایان محمد اصلیان و پویا امامی

  • ....
۱۶
آبان
۹۴

بنیان گزاران ان ال پی ریچارد بندلر Richard Bandler برنامه نویس کامپیوتر و جان گریندر John Grinder زبان شناس بود و ان ال پی در اثر همکاری این دو نفر به وجود اند. این دو به دنبال جواب به این سوال بودند که کدام تفاوت است که تفاوت ایجاد می کند. چرا یک سری از درمانگران مثل فریتز پرلز ویرجینیا ساتیر و میلتون اریکسون خیلی خوب نتیجه می گیزند و بقیه نمی گیرند. کدام عامل باعث شده که اینان خیلی خوب نتیجه بگیرند ولی سایر درمانگران خیر...در واقع همان طور که گفته شد کدام تفاوت است که تفاوت است ایحاد می کند.

کانال تخصصی NLP در تلگرام

  • ....
۱۶
آبان
۹۴

وقتی از تکنیکهای تجسم خلاق استفاده میکنید، آگاهانه بخشهایی از مغز خود را از نو برنامه نویسی میکنید، پیوندهای جدیدی خلق میکنید و پیوندها و اتصالاتی که خواهان آن نیستید را رها می سازید.
این فرایندی است که در تمام مدت زندگی در مغزهای ما به هنگام یادگیری اتفاق می افتد. اما با تجسم خلاق میتوانیم این فرایند را کنترل کنیم تا رفتارهای مورد علاقه مان را ایجاد کنیم و احساسات و عواطف خود را بهبود بخشیم.
تجسم خلاق/رابرت نیکسون

  • ....